ساعت خلبانی چیست؟ معرفی بهترین مدل های ساعت خلبانی+ ویژگی ها

ساعت های خلبانی مدت هاست است که مورد استفاده قرار میگیرند. این ساعت ها را میتوان گفت از پیچیده ترین مدل های ساعت مچی هستند که به دلیل اندازه بزرگ، صفحه مشکی خوانا و یک تاج جغجغه دار در بالای آنها معروف هستند. یکی از انواع مدلهای ساعت، ساعت های خلبانی و هوانوردی می باشد. از زمان معرفی ساعت مچی Santos-Dumont توسط کارتیه در اوایل دهه ۱۹۰۰، ساعت هایی که برای پرواز طراحی شده اند، در مچ دستان خلبان ها در همه جا لکه های دائمی دارند

در بسیاری از موارد، ساعت های خلبانی میتوانند به عنوان کرنوگراف هم استفاده شوند، یعنی به عنوان کرنومتر یا تایمر میتوان از آنها استفاده کرد. از آنجایی که خلبانان برای ناوبری به زمان بندی دقیق متکی هستند، به همین دلیل تمامی ساعت های خلبانی دارای دقت بالایی در زمان سنجی هستند. ساعت های خلبانی به گونه ای طراحی میشوند که در طیف وسیعی از شرایط مانند گرمای شدید و یا دمای انجماد بسیار بالا به راحتی دوام بیاورند. همچنین این مدل ساعت ها میتوانند در رطوبت بالا هم کار کنند و گاهی اوقات در برابر آب هم مقاوم هستند. همچنین ساعت های طراحی شده برای هوانوردان دارای ویژگی های خاصی هستند که به آنها اجازه میدهد در آسمان به راحتی عملکرد خود را حفظ کنند

ساعت خلبانی حرفه ای و تفریحی حتی در کابین خلبانان مملو از ویژگی های امروزی که با GPS و سیستم های مدیریت هواپیما انباشته شده اند طراحی شده اند. به همین دلیل ، ساعت های خلبانی (مانند ساعت های غواصی) به عنوان یکی از محبوب ترین گزینه ها برای علاقه مندان به تماشای ساعت انتخاب شده اند. این ساعت ها مشخصه های بسیار ساده ای دارند که عبارت اند از صفحه بزرگ و مشکی که بسیار خوانا می باشد. علامت مثلث روی ساعت ۱۲ و پیچ تنظیم بزرگ این ساعت ها را بسیار راحت قابل شناسایی کرده است. در قدیم وجود این ساعت ها در کابین خلبان بسیار ضروری بود که با گذر زمان ظاهر این ساعت ها تکامل یافت و به شکل امروزی درآمد.  

ساعت خلبانی چیست؟

ساعت های خلبانی، تجهیزاتی بسیار حیاتی در صنعت هوانوردی و موضوعات مرتبط هستند که نقش تاثیرگذاری بر امنیت افراد و هم چنین دقت پرواز ها دارند. ساعت‌ های خلبانی به دلیل ارائه اطلاعات بسیار پر اهمیت به خلبانان در حین پرواز به کار می‌ روند. در ادامه این مطلب به بعضی از ویژگی‌ ها و اهمیت بالای این ساعت مچی خلبانی اشاره می نماییم.

ساعت‌های خلبانی با بهره مندی از فناوری‌ های بسیار پیشرفته، اطلاعاتی هم چون سرعت، ارتفاع، زمان، مسیر و وضعیت سیستم‌ های فعال و فیر فعال هواپیما را به نمایش می‌گذارند. این اطلاعات باعث افزایش دقت و سرعت عمل در کنترل پرواز و انجام تصمیمات در شرایط مختلف می‌شوند.

شاید برای شما سوال باشد که شکل ظاهری این ساعت ها مشابه دیگر ساعت ها است؟ ساعت های خلبانی یک صفحه نمایش بزرگ و واضح دارند تا خلبانان بتوانند مطمئن باشند به ساعتشان به خوبی دید دارند. همچنین به دلیل مسافرت های بین کشوری زیادی که دارند، تکنولوژی های به کار رفته در ساعت های خلبانی، امکان زمان سنجی چندین منطقه زمانی را برای آنها فراهم میاورد.

اولین در دنیای ساعت های خلبانی

عمده ساعت های خلبانی که ما امروزه می شناسیم در بین جنگ های جهانی به وجود آمدند .آلبرتو سانتوس دومنت خلبانی بود که پرواز های نمایشی به اجرا می گذاشت. آلبرتو دوستی به نام لوئیس کارتیر داشت که برای او اولین ساعت هوایی به نام سانتوس دومنت را ساخت.

کاربرد این ایده زمانی اغاز شد که خلبان ها نیاز داشتند تا ساعت را به صورت دقیق بدانند و این کار هنگام پرواز ممکن نبود زیرا برای اینکه ساعت را بدانند مجبور بودند کورکورانه دست خود را داخل جیب خود کنند و ساعت را بخوانند. از این رو ساعت های مچی گرد سانتوس با صفحه مدرج سفید و اعداد رومی که به سمت پایین بودند اختراع شد. سپس در سال ۱۹۰۶ سانتوس دومنت شروع به ساخت ساعت های خلبانی کرد. در آن زمان هواپیمای دموایزل شناسه ساعت های این برند بود.  در آن زمان ساعت مچی مناسب برای بانوان بود و آقایان از این ساعت ها استفاده نمی کردند. ساعت هایی که بانوان در آن زمان استفاده می‌کردند پتک فیلیپ نام داشت. اما در سال ۱۹۱۱  زمانیکه کارتیر به لحاظ تجاری شروع به تولید ساعتهای سانتوس کرد این قضیه فرق کرد و برند سانتوس تبدیل به اولین ساعت مچی شد که به صورت انبوه تولید شد.

چرا در ساعت های خلبانی چرم دو لایه به کار رفته است؟

به دلیل گرمای بالای کابین، گاها بدنه فلزی ساعت های مچی خلبانی داغ می شدند و این داغی منجر به سوختن دست خلبان ها و سخت شدن کنترل هواپیما ها می شد و به همین دلیل با استفاده از این ایده سوختن دست خلبان ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد.

ساعت های خلبانی چه ویژگی هایی دارند؟

1-اعداد بزرگ و خوانا:

شاید شناخته شده ترین ویژگی ساعت هوانوردی، خوانایی آسان صفحه به لطف عقربه ها و نشانگرهای بزرگ آن باشد. در مقایسه با ساعت های غواصی، ساعت های خلبانی معمولا از نشانگرهای اعداد کامل به جای نشانگرهای شاخص استفاده میکند.

2-قاب ضد مغناطیسی:

دلیل بودن قاب ضد مغناطیسی در این ساعت این است که کابین هواپیما پر از ابزارهایی است که میتوانند الکترومغناطیس قوی ساطع کنند. بنابراین بسیار مهم است که ساعت خلبان یک قاب ضد مغناطیس خوب داشته باشد تا خلبان بتواند از عملکرد حرکتی دقیق آن اطمینان حاصل کند.

3-قابلیت ساعت جهانی و یا ساعت GMT:

نمیتوان گفت که همه ساعت های خلبانی ازین قابلیت برخورد دار هستند ولی اکثر ساعت های خلبانی دارای یک زمان دوگانه و یا GMT برای کنترل مناطق زمانی مختلف یا زمان جهانی هماهنگ هستند.

4-ساعت های خلبانی با صفحات بزرگ:

به این دلیل که خواندن آسان باشد بدون نیاز به بالا اورن دست که باعث حواس پرتی خلبان میشود.

اگر به صورت کلی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم ساعت‌های خلبانی معمولاً دارای صفحه بالای ۴۰ میلی‌متر هستند و این ویژگی را از پدر بزرگانشان، یعنی ساعت‌هایی که واقعاً توسط خلبانان به دست می‌شدند، به ارث برده‌اند.

7-کرنوگراف:

 همانگونه که غواصان از قاب چرخشی یکطرفه برای پیگیری زمان غواصی خودشان استفاده میکنند، خلبانان هم از کرنوگراف به همین منظور استفاده میکنند. برخی از ساعت های هوانوردی همچنین دارای مقیاس تاکیمتر در بالای قاب ساعت هستند که میتوان از آن برای محاسبه سریع سرعت هواپیما در هنگام پرواز استفاده کرد.

بهترین ها در دنیای ساعت های خلبانی

Citizen Promaster Skyhawk A-T

Citizen Skyhawk AT که در طیف وسیعی از رنگهای رنگی از جمله نوع روکش شده یون سیاه فرو رفته وجود دارد . ضمن اینکه با ساعت اتمی محلی شما همگام سازی می شود. و طیف گسترده ای از ویژگی های زمان سنجی را شامل می شود . از جمله زمان جهانی ، دو زنگ هشدار ، UTC ، 1 / 100 کرونوگراف دوم ، تایمر شمارش معکوس و موارد دیگر. خارج از چیزی مانند ساعت هوشمند . Citizen Skyhawk A-T اطلاعاتی را به همان اندازه که می توانید در یک بسته قابل شارژ خورشیدی با 200 متر مقاومت در برابر آب غیر ضروری اما عالی ارائه می دهد.

Vincero’s The Altitude

برای هرکسی که عاشق یک چالش است . شما به یک ساعت اکشن محور نیاز دارید. مهم نیست که چه کاری انجام دهید ، هرچه جلوتر ، دورتر و خوبتر ، بالاتر از آنچه فکر می کردید می توانید ، ارتفاع شما را براق و ظریف نشان دهد .

اعداد درخشان زیادی که روی صفحه وجود دارد ، دید عالی در طول روز را تضمین می کند. این ساعت برای غواصی تا عمق 100 متری مجاز است . بنابراین می توانید آن را مستقیماً از آسمان به اقیانوس ها برسانید .

Breitling Aviator 8 Curtiss Warhawk

بخش هواپیمایی هویت Breitling قبلاً ابزارهایی را برای RAF تولید می کرد و مطمئناً این ساعت به نظر می رسد که توسط افرادی ساخته شده است. که می دانند درباره چه چیزی صحبت می کنند. صفحه سبز-ارتشی متمایز است و در اکثر ساعتهای پرواز که معمولاً دارای صورتهای سیاه یا آبی هستند ، متفاوت است.

از نظر اندازه نسبتاً متوسط برای ساعت خلبان فقط 41 میلی متر ، قاب فولاد ضد زنگ پوشش داده شده در DLC زیبایی زیبایی الهام گرفته از ارتش را کامل می کند.

Aviator 8 Curtiss Warhawk Editions

Rolex Pepsi GMT-Master

این مدل رولکس خاص با قاب و دستبند استیل ضد زنگ خود ، و صحفه مشکی مات یک ویژگی نادر است در حالی که نمایشگر 24 ساعته قاب پپسی که می تواند شب و روز را به بخشهای 12 ساعته تفکیک کند.

با ساعت کالیبر 3075 خود ، با سرعت 28800 لرزش در ساعت ، می توان روی این ساعت GMT-Master برای تنظیم دقیق زمان حساب کرد.

Seiko Astron SSH049

به عنوان بخشی از خانواده Seiko’s Astron ، این ساعت دارای GPS است .و می تواند به طور خودکار زمان را متناسب با منطقه زمانی فعلی شما تنظیم کند. این موتور به عنوان یکی از جدیدترین مدلهای Astron سیکو ، با حرکت 5X Dual-Time مجهز می شود .که دارای تنظیم سریعتر منطقه زمانی و ویژگی جدیدی برای انتقال زمان است که به شما امکان می دهد فوراً نمایش زمان را روی صفحه اصلی و زیر شماره گیری تغییر دهید. این حرکت جدید همچنین بطور قابل توجهی نازک تر از مدل قبلی خود است. که باعث شده این یکی از باریک ترین ساعت های GPS در بازار باشد.